Hoe houden kledingwinkels jou voor de gek?

Even naar de winkel gaan lijk een zeer eenvoudig concept. Je loopt binnen, past kleding, betaald en loopt vrolijk de deur uit. Voor de schermen lijkt het allemaal een simpel concept te zijn, maar achter de schermen is iedere winkel bezig om zo veel mogelijk winst te maken. 

Hieronder geven we een aantal tactieken weer, die winkels toepassen. Het zijn overigens geen ernstige tactieken, maar wel interessant om te weten. 

Hoe houden kledingwinkels jou voor de gek?

Krijg je echt korting in de outlet?

Wanneer je naar een outlet store gaat dan zul je vast en zeker denken van kleding kopen met korting. Dit is niet helemaal het geval, want tegenwoordig maken grote bedrijven dezelfde kleren alleen dan met goedkopere stoffen. Hierdoor oogt de kleding hetzelfde als de normale winkels, maar zijn ze eigenlijk anders. De belangrijkste kenmerken zullen hetzelfde zijn als een print of model. 

In het outlet zul je doorgaans nauwelijks kleding zien die je ook vindt in normale winkels. Slechts een klein deel wordt tentoonstelt in de winkel en de goedkopere variant wordt daadwerkelijk verkocht. 

Laat je dus niet misleiden door de kortingen die je op de producten krijgt, want vanuit het perspectief van het bedrijf is dat helemaal geen korting. 

Onderlinge communicatie

Als je in een winkel hebt gewerkt, dan kun je het volgende punt wel herkennen. Er gebeuren wel eens situaties (lees: herkenbare situaties) waarbij de bezoeker gezien wordt als een probleem klant. Het personeel kan door codetaal elkaar communiceren dat jij een probleem klant kan zijn. 

Zo kunnen ze zichzelf voorbereiden op complicaties en kunnen ze elkaar in de gaten houden, zonder dat de klant daar achterkomt. Dat is toch ontzettend slim, alleen moet je wel opletten dat je er niet in door draait, want officieel mag je niks vervelends zeggen over een klant binnen bedrijfsprotocollen. 

Postcode opvragen

Het vragen van een postcode door winkels wordt niet zomaar gedaan. Als eerste kunnen ze zo een geografische analyse maken, maar is het ook eenvoudiger om een telefoonnummer op te zoeken of je winkelgeschiedenis. Door deze analyses kunnen bedrijven zien wie hun artikelen koopt en hier weer marketing op uit oefenen. 

Gelukkig zitten er tegenwoordig veel privacy voorschriften aan verbonden, maar grote bedrijven kunnen ontzettend veel, door alleen maar een postcode te weten. Denk maar eens aan het plaatsen van een nieuwe winkel. 

Winkeldiefstal

Het stelen in een winkel is in het algemeen niet moeilijk. Kom op een drukke dag waarbij het personeel geen tijd heeft om jou in de gaten te houden. Toch zijn er steeds meer foefjes waardoor dit een stuk moeilijker wordt. Denk aan de clips die je op kleding ziet en beveiligingscamera’s. 

Wist je dat er steeds meer bedrijven zijn die camera’s ophangen met gezichtsherkenning. Wanneer er iets gebeurd dan kunnen ze eenvoudig detecteren wie de aanstichter was. Met name in Amerika is dit het geval en de kans dat het naar Europese landen komt, is aanzienlijk groot. Met name in openbare ruimtes geldt de privacywet niet en hebben ze recht om alles vast te leggen.

Dus als je denkt dat ze jou niet in de gaten hebben, dan hebben ze dat misschien toch wel. 

Presenteren van de collectie

Wanneer je een nieuwe en een oude collectie hebt, zul je merken dat de presentatie veel beter oogt als bij de oude collectie. Zo doen ze wel eens kleding in dozen of expres slordig achterlaten. Hierdoor heb je als klant eerder de neiging om iets te kopen van de nieuwe collectie omdat je daar prettiger bij voelt. 

Het label made in …

Wanneer je een label ziet van Made in… Dan is het de vraag of dit helemaal klopt. De voorwaarden hiervan zijn nogal rekbaar. Je kunt iets in China laten maken, vervolgens opsturen naar Italië, een aanpassing of handeling verrichten en dan heb je al de goedkeuring om het product te labelen met “made in Italy”. 

Al moet je je geen zorgen maken als het product uit China komt, want daar hanteren ze doorgaans een hoge kwaliteitsnorm en maken ze gebruik van de nieuwste ontwikkelingen. 
 

Bekijk ook eens:
Uw advertentie hier?
Kijk hier ook eens naar Alle blogcategorieën
Meer in deze categorie? Bekijk deze artikelen dan ook eens